Dermalogica grundades i Los Angeles 1986 av Jane och Raymond Wurwand, vilka tre år tidigare även startade The International Dermal Institute, världens ledande vidareutbildningscenter för hud- och kroppsterapeuter. Efter det att Jane konstaterat att inget existerande hudvårdsmärke kunde uppfylla hennes och institutets krav på optimal hudvård skapades Dermalogica. Idag utvecklas alla Dermalogicas produkter av The International Dermal Institute med hjälp av expertis från skolornas världsomspännande nätverk av instruktörer. Dermalogica är utvecklat med hänsyn till det stressade, moderna liv många lever och de konsekvenser det har på huden. Hos Dermalogica finns inga tidskrävande hudvårdsrutiner eller produkter i påkostade förpackningar. Jane skapade en hudvårdsserie som inte innehåller komodogena ingredienser, dvs sådana som täpper till huden och därmed framkallar pormaskar. Produkterna är därför fria från tilltäppande mineraloljor, de innehåller heller inte allergiframkallande lanolin, irriterande artificiella färg- och parfymämnen eller uttorkande S.D.-alkohol. Dermalogica har skapat en revolution inom hudvård och används av såväl celebriteter i Hollywood som av professionella inom hudvård. Produkterna är utvecklade med ett strikt miljötänkande och samtliga förpackningar är återvinningsbara. Inga animaliska ingredienser används, övriga ingredienser hämtas från ekologiska källor. Produkterna testas inte på djur. Dermalogicas hängivenhet inom professionell hudvård återspeglas genom kraftfulla produkter i enkla förpackningar, med tyngdpunkt på hudvårdsutbildning. Hela tiden genom Janes vision – intelligenta produkter till intelligenta användare.